Prečo nepoužívať náhodu na rozriešenie hádok a čo robiť miesto toho

Moji synovia nedávno riešili životný problém. Na ihrisku bola iba jedna hojdačka a samozrejme sa na nej v tej chvíli chceli hojdať obaja. Začali sa preto dohadovať, kto pôjde prvý a kto bude čakať. Debata prebiehala najskôr pokojne, ale po chvíľke sa začala zvrhávať a hlasy zvyšovať. Práve som sa chystala ponúknuť svoju pomoc, keď sa do situácie zamiešala mamička stojaca opodiaľ a navrhla na rozriešenie konfliktu použiť náhodu: „Tak si teda strihnite! A nabudúce sa vymeníte!“

Náhoda na riešenie konfliktu

Je jedno, či sa naše deti nevedia dohodnúť na tom, kto bude sedieť pri obede na ktorej stoličke, kto bude mat žlté autíčko alebo kto bude prvý pripútaný v autosedačke. A je jedno, či použijeme kameň/papier/nožnice, hodenie si mincou, či vypočítavanie. Po náhode siahame s obľubou hlavne preto, že má jednu obrovskú výhodu. Ten kto prehrá sa nehnevá na nás. Lebo to, predsa, rozhodla náhoda, nie my. A je pre nás potom aj oveľa ľahšie prijať a sprevádzať frustráciu toho, kto prehral, keď vieme, že nie sme jej zdrojom my.

Čo sa vďaka náhode naše deti naučia?

V provom rade je dôležité zmieniť, čo sa vďaka tejto metóde nenaučia. A to, diskutovať a riešiť konflikty. Pretože sa pri tom nepýtajú na názor a dôvody toho druhého, nesnažia sa mu porozumieť, ani aktívne hľadať riešenie. Tiež mu nič nenavrhnú, neberú do úvahy jeho protinázor, nerobia kompromisy a nehľadajú riešenie tak dlho, kým nie sú obe strany spokojné. Celý tento proces vynecháme, keď sa rozhodneme pre využitie náhody.

Chápem však, že niekedy nemáme chuť na zdĺhavý proces sprevádzania konfliktu „o ničom“, ktorý sa pravdepodobne za 5 minút znovu zopakuje a zvolíme si radšej ľahkosť. A to je v poriadku. Je však fajn vedieť, akú cenu táto ľahkosť so sebou prináša. A to tú, že sa použitím tejto metódy zbavujeme zodpovednosti tým, že ju prenechávame náhode. To naše deti vnímajú a túto metódu podvedome preberajú ako plnohodnotnú stratégiu riešenia problémov. Inými slovami, prečo by sa mali učiť svoje konflikty riešiť inak, keď aj takto to predsa funguje. Áno, na ihrisku. Nie však v reálnom svete alebo na pracovisku.

My však chceme, aby naše deti dokázali prebrať zodpovednosť za vlastné konflikty aj v nepríjemných situáciách bez ohľadu na okolnosti, preto ja osobne ani v núdzovom prípade použitie náhody na riešenie konfliktov nedoporučujem.

Riešenie konfliktov podľa nenásilnej komunikácie

Keď už máme konflikt na stole, preberme zodpovednosť a preveďme deti procesom riešenia konfliktu bez ohľadu na to, ako malicherný sa nám dôvod môže zdať byť.

1. Zabráňte fyzickému násiliu

Pokiaľ sa už konflikt pred vašim zásahom stihol vyostriť a deti začali na seba fyzicky útočiť, oddeľte ich od seba.

2. Pomenujte problém
 
„Na tomto ihrisku je jedna hojdačka a vy sa obaja chcete práve teraz na nej hojdať. Ako to urobíme?“
 
3. Spoločne hľadajte riešenie
 
„Máte nejaký nápad, ako by sme túto situáciu mohli vyriešiť, aby ste obaja boli spokojní?“
 
4. Keď vaše deti nemajú vlastné návrhy, opýtajte sa, či chcú počuť tie vaše
 
„Počujem, že vás momentálne nenapadá nič, ako tento problém vyriešiť. Chcete počuť môj návrh?“
 
5. Vypočujte si všetky návrhy bez ohľadu na to, ako absurdné alebo neuskutočniteľné sa vám zdajú byť.
 
Následne sa opýtajte postupne všetkých zúčastnených, či s daným návrhom súhlasia. Ak nie, hľadajte ďalšie riešenia.
 
6. Keď nájdete riešenie, s ktorým súhlasia všetci zúčastnení, nahlas ho vyslovte
 
„Takže obaja súhlasíte, že A sa bude hojdať tak dlho, kým sa B nešmykne z najvyšsej šmýkalky. Potom sa vystriedate. Našli ste riešenie, ktoré vyhovuje vám obom! Teším sa s vami!“
 

Podrobnejsšie sa procesu riešenia konfliktov venujem v ebooku zadarmo s názvom 10 princípov, ako vyriešiť akýkoľvek konflikt medzi deťmi. Ebook si môžete stiahnuť tu>>>

Konflikty tohto druhu tiež často fungujú ako tzv. „ventil“ potlačených emócií z celého dňa. Zistíte to tak, že vaše dieťa nebude spolupracovať a nebude ochotné hľadať riešenie, ktoré by vyhovovalo všetkým zúčastneným konfliktu. Keď vtedy stanovíte hranicu, narazí na mantinel, ktorý sa stane dôvodom zo seba pustiť všetku frustráciu, hnev a smútok z celého dňa stráveného v škôlke alebo v skole.

Privítajte vtedy tento prejav emócií, nevyčítajte mu to a nechajte ich všetky odznieť. Uvidíte, že po ich odznení vaše dieťa veľmi ochotne pustí na hojdačku aj ostatné deti.

Páčil se ti tento článok? Zdieľaj ho so svojimi priateľmi!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

EBOOK ZADARMO

10 princípov, ako vyriešiť akýkoľvek konflikt medzi deťmi

Zadajte prosím svoj email, na ktorý si prajete dostávať novinky z blogu.

Ako DARČEK odomňa dostanete Ebook s 10 princípmi, ako vyriešiť akýkoľvek konflikt medzi deťmi.

Picture of Dagmar Cmorej

Dagmar Cmorej

Som lektorka nenásilnej komunikácie podľa M.B. Rosenberga a v tomto blogu ti prinášam pravidelnú inšpiráciu a impulzy zo sveta rešpektujúcej komunikácie s deťmi.

Kategórie

Najnovšie články

Články do emailu

Chceš, aby som ti dala vedieť vždy, keď napíšem nový článok? Napíš mi tvoje meno a email a ja ti o tom dám vždy vedieť ako prvej/prvému.